pagebg

Bieg po zdrowie

Bieg po zdrowie

 

Filozofia zdrowego stylu życia opiera się na czymś więcej niż kilka prostych ćwiczeń dziennie i głodówka raz w tygodniu. Bez kondycji fizycznej nie będziemy czuć się dobrze ani dobrze funkcjonować, dostaniemy zadyszki na schodach a po biegu do autobusu długo nie złapiemy oddechu. Z kolei kondycji nie nabierzemy bez odpowiedniej diety, ograniczeniu alkoholu i zrezygnowaniu z papierosów.

Dopiero właściwa dieta połączona z treningiem, odpowiednią motywacją i podejściem gwarantują zmianę sposobu myślenia i poprawę nastroju. Dostarczając organizmowi tego, czego potrzebuje, sprawiamy że otwierają się przed nami nowe perspektywy, życie staje się zdrowsze, lepsze i radośniejsze. Dietetycy już dawno odkryli, że dieta uboga w witaminy i minerały a bogata w tłuszcze zwierzęce wzmaga poczucie zmęczenia i rozdrażnienia.

Na dobre samopoczucie wpływa dieta złożona z warzyw, owoców (najlepiej surowych), ryb i owoców morza, produktów zawierających błonnik pokarmowy jak otręby owsiane.

Otręby zaleca się osobom z nadciśnieniem, zbyt wysokim cholesterolem lub cukrzycą oraz problemami układu pokarmowego. Zawierają witaminę A i E, fosfor, potas, cynk, magnez, wapń i inne potrzebne składniki.

Dietę należy uzupełniać przynajmniej dwoma litrami wody mineralnej dziennie, najlepiej niegazowanej.

Koniecznym czynnikiem dobrego samopoczucia jest ruch fizyczny, bez niego nie pomoże nawet najlepsza dieta. Wybieramy taki, jaki odpowiada nam najbardziej. Prostym i tanim sposobem poprawy kondycji jest bieganie, poprawia pracę mięśni nóg, pośladków, brzucha, pleców i ramion. Poprawia odporność organizmu, komfort snu i rozładowuje stres, pod warunkiem że będziemy biegać regularnie.

Przy okazji możemy się nauczyć kontrolowania oddechu. Biegając na krótsze dystanse nie zauważamy jaki ważny jest podczas wysiłku fizycznego.

Aby nie zmęczyć się zbyt szybko, oddech musi być regularny, wtedy tlen jest równomiernie rozprowadzany po organizmie, natleniając najważniejsze organy i mięśnie. Powietrze wciągamy nosem a wypuszczamy ustami. Podczas biegania do organizmu dostarczana jest większa ilość tlenu, mamy więcej energii a organy wewnętrzne, na czele z mózgiem są lepiej ukrwione. Równocześnie poprawiamy metabolizm, spalamy kalorie i pracujemy nad sylwetką.


Tagi: , , , , ,

Quady vs rajdy samochodowe

Quady

Quady to jeden z nowszych rodzajów sportów ekstremalnych, który uprawia się znów jak w przypadku innych sportów tego typu przy pomocy specjalistycznego sprzętu, którym jest w tym wypadku czterokołowy pojazd przypominający podwójny motor. To niebezpieczny sport dla tych, którzy lubią chodzić po lesie i musza borykać się z rajdowcami, którzy uprawiają ten sport. Quady stały się bardzo popularne i w mniejszych miasteczkach i wioskach. Dochodzi nawet do takich sytuacji, gdy zapaleni rajdowcy wyjeżdżają na ulice. Chyba nie zastanawiają się wówczas nad niebezpieczeństwem, jakie stwarzają na drodze, po której często poruszają się dzieci. Bywa, że rajdy zostają zorganizowane, wówczas teren, po którym jada kierowcy quadów jest oddzielony biało-czerwoną taśmą, którą stosują na przykład drogowcy czy służby takie jak strać pożarna czy policja. Większość rajdów tego typu na wisach odbywa się nielegalnie, a tacy kierowcy zachowują się na wiejskich uliczkach bardzo nierozważnie. Są to często bardzo młodzi ludzie, zatem zastanawiające jest, gdzie podziewają się ich rodzice.

Rajdy samochodowe

Rajdy samochodowe cieszą się szczególnym powodzeniem wśród męskiej publiczności. Który bowiem mężczyzna nie lubi szybkiej jazdy!? Jeśli dziś na polskich drogach panują takie, a nie inne zasady ruchu drogowego i nie mogą mężczyźni na nich poszaleć, wybierają się zatem na rajdy samochodowe, by choć patrząc, poczuć tę zawrotnie szybką prędkość. Są i śmiałkowie, którzy sami uprawiają ten sport. Rajdy samochodowe mają to do siebie, że odbywają się na różnych terenach, często błotnistych i zalesionych, wzgórzach i pagórkach, nawet i w wioskach. Trasa wyznaczona do rajdu jest wyłączona z ruchu drogowego. Rajdy samochodowe nazywane są inaczej wyścigami samochodowymi i odbywają się przy pomocy specjalnych samochodów rajdowych, które mogą osiągać wysoką prędkość, znacznie przekraczającą możliwości normalnego samochodu. W skład załogi rajdowej wchodzi zawsze kierowca i osoba występująca w charakterze pilota, który podpowiada gdzie dokładnie skręcić i za ile, do czego służą odpowiednie formuły ujednolicone na potrzeby rajdowców.


Tagi: , , , , , , ,

Nordic Walking

Nordic Walking

 

Wymyślono go w Finlandii w okresie międzywojennym jako trening dla narciarzy biegowych.

Dzisiaj jest formą rekreacji polegającą na marszu ze specjalnymi kijami, angażującym więcej siły z obu stron ciała niż zwykły marsz. Używamy między innymi mięśnie klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, mięśnie ramion i brzucha. Zwiększona jest ich stymulacja dlatego są bardziej wzmacniane niż przy zwyczajnym spacerze czy joggingu.

Rozwija siłę i wytrzymałość ramion, ułatwia wchodzenie na wzniesienia, podczas treningu organizm spala więcej kalorii niż przy normalnym chodzeniu, odciąża stawy, co jest szczególnie ważne dla osób starszych. Kładzie mniejszy nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, dlatego mogą go uprawiać także osoby mniej sprawne ruchowo.

Nordic Walking dobrze jest opanować pod okiem instruktora lub trenera, szkolenia trwają zwykle od 1 do 2 tygodni, na nich opanujemy prawidłowe techniki marszu i wybierzemy najbardziej odpowiednie kije.

Najczęściej stosowana jest technika 6 kroków podczas których uczymy się koordynacji ruchów potrzebnych do tego sportu. Możemy go uprawiać na trzech poziomach: zdrowotnym np. w czasie rehabilitacji po urazach czy walki z nadwagą, fitness dla osób pragnących podnieść sprawność fizyczną i szukających urozmaicenia w treningach oraz na poziomie sportowym.

Tylko właściwa technika odnosi pożądane efekty jak usprawnienie układu oddechowego , krążenia oraz serca, zwiększa pobieranie tlenu przez organizm o 20-58%. Rozwija mięśnie kończyn dolnych, prostowników kończyn górnych, mięśnie tułowia, łagodzi napięcie w okolicach barków wywołane częstym siedzeniem przy komputerze, wzmacnia ramiona i barki, zwiększa elastyczność górnego odcinka kręgosłupa.

Nawet u osób otyłych lub po przebytych kontuzjach nie obciąża stawów, zwłaszcza kolanowych, tym samym nie pogarsza ich stanu.

Uprawiając Nordic Walking spala się do 40% kalorii więcej niż podczas zwykłego marszu, kije pomagają utrzymać bardziej wyprostowaną postawę, równowagę i stabilność ciała.

Jego zaletą jest możliwość uprawiania w całym kraju, tak w górach i nad morzem jak i w miejskim parku. To stosunkowo młoda dziedzina sportu, która szybko podbiła Polskę, wpływa na to jej ogólna dostępność, możliwość uprawiania przez osoby starsze, o gorszej kondycji, także otyłe bez zagrożenia dla zdrowia.

Możemy wybrać trening łagodny, pozwalający się odprężyć, jak i ostro, dynamiczny rozwijający mięśnie (angażuje ponad 90% mięśni całego ciała).


Tagi: , , , , ,